(...) U pasażerów lotu do Smoleńska wystąpiły wszystkie cechy obrażeń charakterystycznych dla oddziaływania eksplozji na ciała. (...)
(...) w rejonie tym doszło do dynamicznego oddziaływania dodatkowych sił i energii, które spowodowały nagły wzrost obrażeń o największej skali punktacji (...)
(...) Podkomisja ustaliła, że położenie zwłok gen. Błasika koreluje (...) z lokalizacją szczątków prawej strony salonu nr 1, w którym podróżowali Prezydent RP Lech Kaczyński wraz z małżonką (...)
(...) uszkodzenie (...) musiało nastąpić na skutek krótkotrwałego lecz bardzo intensywnego oddziaływania czynnika termicznego (...) o temp. przekraczającej topienie szkła (...)
Zał. 11 Aneks - dźwięk eksplozji nagrany przez rejestrator pokładowy
(...) Dokonana manipulacja była niedostrzegalna przy „normalnym” oglądzie amplitudowego przebiegu sygnału. Ingerencję w zapis uwidaczniają dopiero metody zaawansowanej analizy spektralnej. (...)
(...) Analizując zapis cyfrowy pochylenia samolotu w ostatnich 30 sekundach lotu można stwierdzić, że od godziny 6:40:42 załoga zmniejszała pochylenie tak aby spowolnić prędkość opadania pionowego.(...)
(...) Ta fala uderzeniowa trafiła na odsłonięty korpus wlotu silnika (mocniejszy niż poszycie gondoli) i sprężarki niskiego ciśnienia prawie w połowie, niszcząc go przez rozerwanie po lekkim skosie.(...)
(...) Podane tu obliczenia potwierdzają, jak to zaobserwowano na wrakowisku, możliwość oderwania ogona na skutek ciśnienia wybuchu. Potwierdzają też możliwość rozerwania kadłuba wzdłuż jego osi.(...)
(...) wpadające do silnika 1 odłamki po wybuchu w skrzydle oraz fragmenty pokrycia zasłaniające wlot do silnika mogły wywołać tak duże zaburzenia przepływu powietrza i spalin, że doprowadziły do pompażu w silniku (...)
(...) Gdyby działało tylko zderzenie z gruntem, odpadające fragmenty powinny leżeć w jednym wydłużonym paśmie. Nie ma możliwości, by fragmenty były odrzucone kilkadziesiąt metrów w bok. (...)
(...) Wyniki tej pracy i wnioski z niej wynikające jeszcze raz demonstrują, że fragmentacja, jaką opisano w trzech raportach, była jedynie błędną spekulacją. Dzieła zniszczenia dokonały głównie wybuchy.(...)
(...) Celem tego badania jest przybliżone odtworzenie eksperymentalnego wybuchu w makiecie fragmentu skrzydła.(...)
(...) Uderzający jest brak konstrukcji nośnej skrzydła (dźwigarów i pasów), która została „wydmuchnięta”. Na miejscu zdarzenia elementy pokrycia były od siebie oddalone o przeszło 40 m. Jest to typowa ilustracja skutków silnej fali uderzeniowej.(...)
(...)Trudno mówić, że robiliśmy jakieś badania 10-ego bo praktycznie byliśmy 15 minut na miejscu i to wszystko. Przyleciał Putin, przyleciał premier Tusk i była cała, tak wyglądało nasze badanie w dniu 10 [kwietnia]”(...)
(...) drzwi te zostały wstrzelone w grunt dłuższą krawędzią prawie prostopadle do ziemi z prędkością pionową większą od 125m/s i poziomą mniejszą od 30m/s, (...) w wyniku eksplozji w kadłubie, która nastąpiła w powietrzu.(...)
kliknij, aby wejść na podstronę
Opracowanie technologii odtwarzania geometrii zewnętrznej i struktury wewnętrznej dużych samolotów na potrzeby budowy modeli numerycznych kryptonim LARE. Projekt realizowany przez Wojskową Akademię Techniczną w Warszawie na zlecenie Podkomisji do Ponownego Badania Wypadku Lotniczego. Wyniki badań.
ZAŁ. 30. REJESTRATORY NAZIEMNE I REJESTRATORY POKŁADOWE TU-154M. OPIS DOSTĘPNEGO MATERIAŁU DOWODOWEGO.
ZAŁ. 38. INFORMACJE DODATKOWE DOTYCZĄCE OKOLICZNOSCI KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ